“Música de Tardor”, música festera amb directors convidats. Dissabte 10 d’octubre, 12 h., Auditori Amando Blanquer

Notes al programa

En aquest fatídic 2020, la situació sanitària actual ha obligat a suspendre o ajornar multitud d’actes culturals i lúdics de qualsevol tipus, i posteriorment, reconduir i enfocar-los a la nova normalitat que ha obligat l’aparició d’aquest virus Covid-19. La Primitiva tampoc va poder celebrar vuitanta edicions del concert fester de Rams, sent en aquest del 10 d’octubre la primera vegada que la banda interpreta música festera enguany coincidint amb el mes del Mig Any. De caràcter marcadament especial, compta amb l’atractiu de tres batutes convidades d’altres tants prestigiosos directors com són Eduard Terol i Botella, Francisco Valor Llorens i Enrique Montesinos Parra, els quals han triat personalment per aquest concert un pasdoble, una marxa cristiana i una marxa mora.

Eduard Terol i Botella (Alcoi, 1965)

EDUARD TEROL I BOTELLA. Per tradició musical, comença els seus estudis a La Primitiva ja que el seu avi i els seus pares van ser músics. Continua estudiant clarinet a Alacant obtenint el títol de professor de clarinet i el premi extraordinari fi de carrera Grau Superior al 1988. Recitals i enregistraments per tota Europa es van alternant mentre és membre fundador de l’ECCA i professor de Clarinet i d’Harmonia del Conservatori Professional de Música d’Alcoi. Entre els seus últims treballs destaca l’àlbum gravat per ell i Sílvia Gómez Maestro De la Música y el Tiempo (Ed. EMEC, Madrid 2009), amb dos discs compactes i partitures del Col·lectiu de Compositors de l’ECCA, que és guardonat amb el Premi a la Millor Edició d’Obra Musical Clàssica de l’any 2009, atorgat per l’Acadèmia de les Arts i les Ciències de la Música; el seu CD monogràfic Sub Nocte amb enregistraments simfònics i de cambra el 2013 o actuacions amb l’Orquestra de Cambra de la Ràdio romanesa al marc de la 22a Saptamana Internationala a Mizicii Noi, i amb la Filharmònica “Mihail Jora” de Bacau, amb l’estrena mundial del seu propi “Concert a Cadiz MDCCCXII”, per a Clarinet i Orquestra, dins de l’XXVI Festivalul International Zilele Muzicii Contenporane al 2012, entre d’altres. Va dirigir temporalment La Primitiva entre 2016 i 2018 substituint Àngel Lluís Ferrando mentre era titular de la mateixa i composant per a nosaltres el poema simfònic A Don Camilo i el pasdoble Marisa Sempere.

Amando Blanquer i José Rafael Pascual Vilaplana

REPERTORI. Pare i fill és la peça més antiga del programa amb 120 anys d’antiguitat. Aquest pasdoble porta la signatura conjunta de Camilo Pérez Laporta i Camilo Pérez Monllor, pare i fill, compost el març de 1900 mentre el segon es troba al capdavant de la Banda de Música del I Regiment d’Infanteria de Marina del Tercio Sur a San Fernando (Cadis). Son pare acabava de renunciar a la direcció de la Juventud Musical Villenense i passava temporades amb el seu fill a la localitat gaditana.

Moltíssim més proper en el temps, s’interpreta la marxa cristiana de José Rafael Pascual Vilaplana Creu d’Arsuf, un brillant encàrrec de l’Esquadra del Mig per a Javier Peiró Pla, Capità Cristià d’Ontinyent per la Filà Creuats en 2003 i, finalment, una de les obres mestres de Amando Blanquer Ponsoda, músic de referència per a diverses generacions de compositors com és la marxa mora Any d’Alferes, composta en 1967 per a l’Alferes Moro dels Abencerrajes, José Sanz Llopis.

Francisco Valor Llorens (Cocentaina, 1979)

FRANCISCO VALOR LLORENS. Inicia els seus estudis musicals a la Unió Musical de Cocentaina de la mà dels mestres José Perez Vilaplana i Enrique Torró Insa. Rep formació en Direcció de Banda a l’escola comarcal de la Vall d’Albaida amb el mestre Jose Rafael Pascual Vilaplana i en l’acadèmia Allegro de València amb el mestre Ferrer Ferran. Ha estudiat Informàtica Musical, Música per a la Imatge i Mitjans Audiovisuals a la Yamaha Internacional Music School i Composició i Arranjaments per a Banda Simfònica amb Gregory Fritze al Berklee College of Music de València. Continua amb Composició, Anàlisi i Harmonia amb Ramón Garcia i Soler i Saül Gómez Soler. Al seu treball compositiu podem trobar obres dedicades a les festes de moros i cristians, música coral, música incidental per a espectacles i música per a la imatge. Títols com Creu Daurà, Aralk, De fusta a metall o El Diví avalen aquesta trajectòria.

El 2007 guanya el Premi Euterpe que atorga la FSMCV per la seua primera monografia Creu Daurà a la millor gravació bandística y el mateix guardó per Antebellum a la Millor Creació Musical el 2011. Posteriorment, guanya altres premis com la nominació als Premis Hollywood Media Awards 2014 de Los Ángeles (California) por la seua obra Llegenda. És director de la Banda Instructiva Musical d’Alfarrasí (València), del grup de dolçainers Mal Passet de Cocentaina, del Grup de Dolçainers La Degollà d’Alcoi i sotsdirector de la Unió Musical Contestana de Cocentaina.

Ha estat director del Grup de Dolçainers i Tabaleters La Xafigà de Muro i de la Banda Societat Musical de Penàguila.

REPERTORI. Una de las peces més populars de Rafael Mullor Grau es el pasdoble elegit Als Llaneros Dianers, Segon Premi del Festival de Música Festera d’Alcoi i dedicat, obviament, a la Filà Llana d’Alcoi, la qual sol arrancar amb ell en la Primera Diana alcoiana. Amando Blanquer torna a estar presente al concert amb el seu retorn a la marxa cristiana Tino Herrera trenta anys després de la sobèrbia Salmo. Per últim, la composició més recent del concert, Kapytan (2018) de Saül Gómez Soler, escrita per al Capità Moro Jordi Vaquer de la Filà Verds. Aquesta marxa forma part de la Suite Al’Ariba, tota una banda sonora composta per l’autor de Abenserraig per al seguici del capità i que va ser estrenada en concert per l’Agrupació Musical Santa Cecília de Castalla.

Enrique Montesinos Parra (Ibi, 1987)

ENRIQUE MONTESINOS PARRA. Graduat en Direcció d’Orquestra, va començar els seus estudis de percussió de forma autodidacta i més tard va emprendre els estudis de trompeta fins a finalitzar el Grau Professional al Conservatori de Sant Vicent del Raspeig.

El 2008 es va diplomar en Educació Musical a la Universitat d’Alacant i, uns anys més tard, va realitzar la Llicenciatura d’Història i Ciències de la Música a la Universitat de La Rioja fins a culminar en 2018 el Grau de Direcció Orquestral al Conservatori Superior de Música de Múrcia al costat del professor José Miguel Rodilla Tortajada i al Conservatori Ignacy Jan Paderewski Academy of Music a Poznan (Polònia) al costat del professor Warcislaw Kunc.

Ha dirigit com a convidat nombroses agrupacions com l’Orquestra, Banda i Cor del Conservatori Superior de Múrcia, l’Orquestra de l’Akademia de Poznan; les bandes simfòniques de Infanteria de Marina del Tercio de Levante a Cartagena i del Conservatori de Sant Vicent del Raspeig, entre d’altres. En 2018 és triat director assistent en pràctiques per a dirigir l’Orquestra Simfònica de la Regió de Múrcia.

Compositor d’una gran quantitat de composicions realitzades per a banda simfònica, destacant Terra de Llimes, finalista al I Concurs de Composició Pascual Pérez Choví d’Alginet i que dóna nom al CD registrat el passat hivern a la localitat d’Orxeta mentre era titular de la Societat Musical Lira Orxetana entre 2016 i 2020.

Actualment és director titular i gestor de l’Orquestra de Cambra Casa Mediterráneo a Alacant, de l’Orquestra de Cambra de Callosa d’en Sarrià, de la Unió Musical Calp Ifach i de la Societat Musical La Lira de Monforte del Cid.

Canet Todolí a la dreta de la foto amb el seu avi pel seu 100 aniversari el 1995 (Foto: Nuestras Bandas de Música)

REPERTORI. Montesinos proposa l’oferta més arriscada i compromesa del programa on el mestre Blanquer apareix d’una forma vetllada, element influenciador de les tres propostes. El pasdoble simfònic Novecento de Joan Enric Canet Todolí va ser compost en homenatge a Batiste Canet Barreres, avi de l’autor pel seu centenari, sent en paraules d’ell mateix la seva obra preferida, molt per damunt de Benicadell, el seu pasdoble més popular. Seguidament, dues ‘marxes de culte’, la cristiana Piccadilly Circus del contestà Josep Vicent Egea Insa, tremendament trencadora en l’any de la seva creació, 1991, un altre punt d’inflexió en la marxa cristiana després de L’Ambaixador Cristià de Rafael Mullor amb elements jazzístics i referències a Gerswhin i Bernstein; i per finalitzar, la marxa mora Músic i Llanero on Rafael Mullor Grau torna a estar al programa oferint una de les seves obres més personals. En primera audició per La Primitiva, la marxa està dedicada a Manuel Juan Rico, membre de la família Tadeo Juan, vinculada al sector del transport a la nostra ciutat. Va ser trompeta de la Unió Musical d’Alcoi i Fester de la Llana i la marxa va ser premiada en el X Concurs de Música Festera d’Ontinyent en 1992. Amb aquesta marxa a contracorrent finalitza el concert especial dedicat a la música festera en aquesta Era Covid que esperem finalitze el més aviat possible i puguem tornar a la vella normalitat.