Desastres de la guerra

Concert de la Corporació Musical Primitiva

Dissabte 15 de febrer de 2014 a les 19h.
Teatre Calderón – Alcoi

Localitats – Venta de entradas

Programa de mà (PDF)

Batalla de Castalla (21-julio-1812)Amb Desastres de la guerra el genial pintor Francisco de Goya (1746-1828) va realitzar una reflexió molt crítica i innovadora sobre la guerra, sobre les seues causes, les seues brutals manifestacions i les seues tràgiques conseqüències. Lluny de recolzar qualsevol bàndol, el pintor va mostrar el rostre més obscur i abjecte de la guerra.

La commemoració alhora del bicentenari de la Guerra del Francés o Guerra de la Independència (1808-1814) i el 75è aniversari de la fi de la Guerra Civil (1936-1939) ofereix una ocasió idònia per a repensar, mitjançant la música, sobre la iniquitat dels conflictes armats.

Josep Lluís Santonja

El programa d’aquest concert presenta diferents il·lustracions sonores de la guerra amb la banda de música com a suport i mitjà d’expressió. En sintonia amb els textos, es mostren un conjunt d’obres que evoquen diferents personatges concrets o situacions relacionades amb el concepte genèric de la guerra al llarg de la història.

Lluny de cenyir-se a un o altre conflicte armat, l’espectacle té la vocació de ser un tast general on podem acostar-nos a aquest univers sonor singular, de diversa i variada naturalesa, que ens deu convidar a la reflexió.

Àngel Lluís Ferrando

—–

2014-02-15 "Desastres de la guerra" Concert de la Banda Primitiva d'Alcoi (Cartell by Auxi Martínez)

Programa

Atila! (primer moviment de la Simfonia hungarica) ……………. Jan Van der Roost

Bonaparte …………………………………………………………………. Otto M. Schwarz

Guernica ……………………………………………………………………. Jan Hadermann

Banja Luka ……………………………………………………………………… Jan de Haan

Notes al Programa

ÀTILA!

Jan Van der RoostJan Van der Roost (Duffel, Bèlgica, 1956) va concebre aquesta obra com el primer moviment de la seua Simfonia Hungàrica. Àtila! ens transporta a la guerra en l’antiguitat, on el rei dels huns va bastir l’imperi més gran del seu temps.

La música de Van der Roost caracteritza Àtila per la por, l’amenaça, l’agressió i la crueltat. Sensacions que estan presents en tota la peça, complementant-se amb les figures de Buda, germà del rei, amb un tema de caràcter heroic. També per l’estimada esposa d’aquell, Rika, amb el tema més líric.

L’emocionant final il·lustra la temuda velocitat que caracteritzava les tropes d’Àtila i que el van fer passar a la història com “el flagell de Déu”.

BONAPARTE

Otto M. SchwarzEl compositor Otto M. Schwarz (Neunkirchen, Àustria, 1967) s’inspira en la vida de l’estrateg militar auto coronat emperador dels francesos. La introducció de l’obra ens transporta al bell mig de la batalla de Toulon, on s’inicia, a colp de canó, la llegenda del general en la lluita contra els anglesos i antirevolucionaris. A partir d’aquest moment Bonaparte serà la inspiració de l’exèrcit francès i rebrà tota classe d’honors en les campanyes d’Itàlia i Egipte.

Tot seguit, per contrastar, Schwarz utilitza un tema de gran lirisme per presentar a Josefina de Beauharnais, l’amor del general. Aquesta secció de l’obra conclou amb un tema solemne, introduït per una fanfàrria, que evoca la coronació de l’emperador. A continuació la guerra es presenta de nou barrejant triomfs com Austerlitz i dubtes com Eylau, abans de donar pas al desastre: la campanya contra Rússia. Europa s’uneix contra Napoleó, les tropes aliades marxen sobre París i finalment l’exili a Elba, Waterloo suposa la caiguda definitiva.

A la darrera part de l’obra, Schwarz situa el protagonista a l’exili de Santa Elena on, recuperant el tema de trompeta de l’inici, rememora els moments de glòria d’un home que va fer història.

GUERNICA

Jan Hadermann (Reet, Bèlgica, 1952)El 26 d’abril de 1937 els bombarders nazis redueixen a runes la capital històrica i cultural del poble basc. Era dia de mercat i no s’esperava cap bombardeig, al cap i a la fi Guernica no tenia cap objectiu estratègic important, excepte un pont i una fàbrica d’armes a les afores de la ciutat, els quals van resultar intactes. Les onades dels bombarders van anar seguides de caces que disparaven en vol rasant a les tropes i la gent que fugien del lloc.

Temps desprès, als judicis de Nüremberg contra els dirigents nazis, el mariscal Göring declarava l’objectiu de la sinistra missió. Una oportunitat per posar a prova la renovada força aèria alemanya Luftwaffe, i donar experiència als seus homes. La repercussió del bombardeig de Guernica, en el qual la població civil és atacada amb l’aparent propòsit de la seua destrucció total, l’ha fet mundialment conegut.

Jan Hadermann (Reet, Bèlgica, 1952) escriu Guernica al 2004 per a l’orquestra de vents del Conservatori Lemmens de Lovaina (Bèlgica), és una commovedora i contemplativa obra sobre un dels crims de guerra més absurds i aberrants de la història. Un tema inspirat en el folklore basc, presenta el mercat a l’aire lliure i els músics de carrer que conviden al ball. La primavera està en l’aire, quan de sobte l’esquadró de la mort apareix i l’infern es desencadena. L’obra acaba amb una súplica intensa. Mai hem de permetre que un acte com aquest torne a succeir.

BANJA LUKA

Jan de Haan (Warns, Holanda, 1951)L’holandès Jan de Haan (Warns, 1951) expressa el seu sentiment d’aflicció produïda per la guerra civil a l’antiga Iugoslàvia, centrant-se en la ciutat de Banja Luka, a l’actual federació de Bòsnia-Hercegovina. Al 1992 la seua estratègica posició la va convertir en capital dels rebels serbis, aleshores catòlics i musulmans van ser expulsats en operacions de neteja ètnica, molts van morir i més de cent mil van esdevenir refugiats.

L’obra s’inicia agressivament per a presentar-nos el conflicte què immediatament esdevindrà en tragèdia, presentada per la secció de saxòfons. A continuació, s’inicia una pregària fent servir les veus de trompeta i trombó.

El conflicte es revifarà, tot i que no s’hi perdrà l’esperança de la pau, representada pel compositor amb un tema lluminós sobreposat als anteriors. Aquesta esperança és prematura ja que, els governants representats pel saxo alt i la flauta, no són partidaris de la pau. Les tropes, en conseqüència, avancen deixant al seu pas un seguici de mort i devastació.

El resultat d’aquest conflicte es materialitza amb una neteja ètnica a gran escala, assassinats, violacions dels drets humans més fonamentals i en definitiva el sofriment de la població innocent que veu com aquest malson no sembla acabar mai.

Desastres de la guerra : Concert de La Primitiva d’Alcoi

Teatre Calderón, Alcoi – Dissabte, 15 de febrer de 2014 – 19 h

Textos de Josep Lluís Santonja

Muntatge audiovisual de Gilberto Dobón

Juli Mira, actor

Corporació Musical Primitiva d’Alcoi

Àngel Lluís Ferrando, director

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s