Concert d’Estiu 2019 de la Corporació Musical Primitiva

Dissabte 6 de juliol, Auditori Amando Blanquer, 20 h.

XXIV Campanya ‘Música als Pobles’ de la Excma. Diputació Provincial d’Alacant dins de la programació ‘Viu l’Estiu’ de l’Ajuntament d’Alcoi, sota direcció d’Àngel Lluís Ferrando

Notes al programa

Juan Carlos Sempere Bomboí (Albaida, 1976)

Àngel Lluís Ferrando. Amb les paraules «siga esta humild peça el meu sentit homenatge i record al meu estimat amic Bernardo» s’encapçala la fantasia rapsòdia Muixerangues al Cel (2012) de Juan Carlos Sempere Bomboí. Es tracta, doncs, d’un obsequi pòstum a Bernardo J. Ahuir Hurtado, descrit en paraules del mateix autor com una “Fantasia Rapsòdia de les músiques que conformen els acompanyaments dels balls, inclosa l’eixida de la Creu, de la Mare de Déu de la Salut d’Algemesí. En ella apareixen les melodies o ritmes representants de tots els balls i conclou amb la Muixeranga, a partir de la peça a dues veus de Xavier Richart. Hi ha diversos precedents d’obres basades amb aquestes peces, destacant la magnífica Rituals i Dances d’Algemesí del Mestre Blanquer. Valga esta Muixerangues al Cel per a seguir enriquint el patrimoni d’obres basades amb les músiques d’Algemesí, un dels majors patrimonis populars i tradicionals de la nostra terra.”

José Rafael Pascual Vilaplana (Muro, 1971)

El pas masero Silvia Guillem (2014) de Ferran Campos Valdés dedicat a Silvia Guillem Garrote, “abanderà” de la filà de Maseros d’Ibi de l’any 2014, és una composició vitalista i plena d’encerts. Del compositor banyerut Benjamín Francés presentem el pas masero Dotze Forques (2004), marxa per a la celebració del 75é aniversari de la fundació de la comparsa de Maseros de Banyeres de Mariola. El títol fa referència als onze Maseros que van fundar la comparsa l’any 1928 i «la forca número dotze és per a representar a tots aquells maseros que van acompanyar a estos i a tots els que van ser dignes successors d’eixe projecte fester», segons ens informa el mateix compositor en les notes de la partitura.

Jordi Monllor Oltra (Alcoi, 1989)

Igualment breu i plena de matisos suggeridors és la música per a una capitania De Fang dedicada a la família Valdés Sanz, capitans 2008 per la comparsa Llauradors de Beneixama. La raó del seu títol la trobem en les paraules del compositor Carlos Palacio «…la música debe pisar la tierra y el barro, porque es en la tierra y en el barro donde los hombres levantan los más bellos edificios y también donde construyen sus más altos destinos…». José Rafael Pascual Vilaplana ens ho relata així en la mateixa partitura: “El fang combina la terra i l’aigua, els elements que ens donen la vida. La Capitania dels meus amics Cristina, Mª José i Cosme Juan Valdés vol mostrar-nos el procés de fabricació de les olles, on es coïa l’aliment de les nostres famílies. Aquesta barreja de tradició, família i devoció és la que ha mogut any rere any la Festa dels Moros i Cristians. D’aquesta guisa he volgut combinar diferents elements per fer una petita escultura sonora que ens aprope a la nostra terra. Els temes populars de L’Aurora de Beneixama i de Maseret si vas a l’hort esdevenen lligams entre les variacions d’una melodia que vaig escriure al 2005 per a les noces dels meus amics Cristina Valdés i Vicent Berbegal anomenada Per l’estima. I és per aquesta estima que escric aquesta obra que conclou amb un ressò d’ El tio Pep, cançó senyera dels que hem nascut a Muro. La terra i l’aigua, el fang de la vida, és ben savi i sap unir els elements més adients. Així, fa trobar-nos amb gent que ens aporta una mica d’allò que en diuen felicitat.”

Acaba la primera part del concert amb Tocatta concertante (2019), una estrena absoluta del nostre compositor Jordi Monllor Oltra dedicada al grup La Cordeta i a la Música Vella d’Alcoi. Com el seu nom ens indica, es tracta d’un diàleg entre la banda i el grup de dolçaines amb traces de música popular, però des d’una visió actual amb voluntat de modernitat.

Ross Roy Building, St Peters Lutheran College en 1922 (https://leq.lutheran.edu.au)

Jacob de Haan va ser l’encarregat de compondre l’obertura Ross Roy per la St. Peters Wind Symphony de Brisbane (Austràlia). L’estrena, sota la batuta del compositor, va tenir lloc el 22 d’ agost de 1997. El títol de la composició fa referència a la casa monumental de finals del segle XIX on es va fundar el St. Lutheran College l’any 1945. La vila sempre ha estat el símbol de l’escola i el compositor estableix una mena de metàfora entre els anys passats a la institució, mentre es forma la personalitat de l’alumnat i la estructura de la obertura. En aquest sentit, el tema inicial que presenta la composició també presenta a la pròpia vila amb les seues característiques monumentals. El moviment rítmic, iniciat en la secció greu de la banda acompanyat de la percussió, un típic tempo di marcia ens suggereix la disciplina de l’escola així com el pas del temps del curs fins que arribem a una variació més lleugera i divertida del tema inicial la qual desembocarà en una nova exposició del tema, més calmat, que es presenta orgullós i confiat. La secció central, amb un solo ben expressiu del saxo alt ens parla de l’amor, l’amistat i la comprensió. Algunes traces orientals en el nou element temàtic ens mostren la diversitat cultural, el qual anirà evolucionant cap a una apoteosi festiva.

Instant del video-clip de “Bohemian Rhapsody” (1975)

Flashing winds (1989), una breu composició del belga Jan Van der Roost (1956) està dedicada a la banda juvenil “Arlequino” i va estar un encàrrec de l’Associació musical Van Vlaanderen. Es tracta d’una peça colorista i dinàmica que basa el seu desenvolupament en l’element inicial, en constant transformació. El concert finalitza amb God Save the Queen (2001), composició per a banda de Carlos Marques a partir dels èxits I want to break free, We will rock you, Bohemian Rhapsody i Don’t stop me now de la banda britànica Queen.

Anuncis