LXXIX Concert de Diumenge de Rams: Notes al programa

La Corporació Musical Primitiva i el Grup de Dolçainers i Tabaleters ‘La Cordeta’ continuen fidels a la seva cita anual amb la Festa, celebrant el concert de Diumenge de Rams que compleix 79 edicions i clausurant així el cicle de concerts d’Exaltació de la Música Festera, tornant a ser dirigit novament per Àngel Lluís Ferrando. La data és el 14 d’abril a les 11.45 h. al Teatre Calderón.

Programa PDF

La Banda Municipal de València fundada en 1903

Ferrando / Martínez. Vuitanta anys després del primer concert de Rams de 1940, La Primitiva decideix reprendre la idea d’un concert d’autors alcoians amb l’afegit que tots ells han tingut una especial incidència i/o presencia a casa nostra. Amb aquesta 79ª edició es pretén realitzar un d’aquells concerts de «repàs de pasdobles» que tant d’èxit van tindre en els anys posteriors a la Guerra Civil.

En la primera part, apareix un petit homenatge a Julio Laporta Hellín amb tres de les seues obres. La primera amb el pasdoble Valencia-Alcoy escrita amb motiu de la visita de la Banda Municipal de València a les Festes d’Alcoi en 1908, contractada per la Filà Marrakesch i que també va oferir concerts al Calderón i Circo per aquestes dates (*). Aquest pasdoble no cal confondre-lo amb la marxa àrab de mateix títol i any de Camilo Pérez Laporta composta pel mateix motiu.  La segona, El Rei Capità, homenatge de l’autor al conegut Antonio Espinós Jordà —Toni el Rei—, capità dels xanos el 1904, concluint la primera part amb la tercera de les peces del mestre Laporta que no cal cap presentació, Un moble més, el pas-moro que el públic va demanar que s’interpretara al finalitzar aquell pioner concert de 1940 entre aplaudiments —un bis inevitable en l’etapa com a director de Fernando de Mora Carbonell— i programada amb posterioritat en nombroses ocasions.

Una de les últimes aparicions de Copérnico Pérez amb Gregorio Casasempere (Arxiu: CIM Apolo)

De gran esdeveniment amb caràcter d’estrena podem definir Argel, de Gonzalo Blanes, estampa mauritana on el mestre continua fidel al seu personal estil on descriu els dies d’esplendor i colorit de la capital africana amb barreja de cants àrabs i himnes guerrers que apareix enguany per primera vegada en el concert de Rams encara que present en l’Entrada de Moros de 1946. Les audicions continuen amb la coneguda i instaurada «marxa de festa» Moros i Cristians de Camilo Pérez Monllor i Les Noces de Llibertat, marxa que va aparèixer en el concert monogràfic de 1994 en homenatge a Amando Blanquer Ponsoda. Fou escrita en 1990 en commemoració del “casament” entre les estàtues de la Llibertat de Nova York i de Colom de Barcelona. L’obra havia de estrenar-la la Banda Primitiva de Llíria a la ciutat dels gratacels, però finalment i per problemes de finançament es va suspendre el viatge.

Pel 90 aniversari de la fundació del C.D. Alcoyano, torna novament don Camilo amb Deportivo Alcoyano, pasdoble que va compondre per l’ascens a Primera Divisió en 1945 del Club. Després d’aquesta efemèride, presentem quatre composicions de músics de la casa, dues estrenes absolutes i les altres dos de recentíssima creació. Inicia el recorregut Jordi Monllor Oltra amb el seu «pasdoble sobre temes torruans» Centanarato Musical, dedicat «a la Societat Musical l’Aliança de la Torre de les Maçanes, en el centenari de la seua refundació» segons consta en la partitura de l’autor i director titular d’aquesta. En aquest particular ‘potpurri’ torruà aparéixen els Goigs a Sant Gregori, la Jota de l’Agulleta, el Cant de l’Aurora i el pasdoble Primavera de Gisbert Espí.

Monument a Jaén de Hasday ibn Shaprut (Jaén, 915-Còrdova, 975) “Sahprut el Metge”

Només una mica més allunyada en el temps, trobem Sahprut el Metge de Francisco Amaya Martínez, una «marxa de les tres cultures, inspirada en el viatge de la reina navarra Toda Aznar a Còrdova al voltant del any 959», sobre motius propis de les tres cultures (cristiana, jueva i musulmana) que van conviure a la Península Ibèrica al llarg de l’Edat Mitjana, un encàrrec al compositor de la Filà Navarros de Sant Blai d´Alacant i del seu Capità 2016 Melchor García. Les dues estrenes absolutes estan a càrrec de Vicente Juan Sanoguera Rubio, amb el seu pasdoble La Primera Diana i d’Eduard Terol i Botella amb Marisa Sempere, en referència a la clarinetista de la nostra banda. El concert es tanca amb Dehu de Vetha, «arabian march» de Copérnico Pérez Romá, marxa nascuda en els anys 50 a l’entorn de la orquestrina TBO i que, trenta anys després, va ser versionada i arranjada per Gregorio Casasempere Gisbert sent estrenada a l’Entrada de Moros amb l’Alferes dels Marrakesch en 1981.

(*) A l’efecte, es pot llegir més sobre aquest fet en l’article d’Ernesto Valor Calatayud La Banda Municipal de Valencia, en las fiestas georginas alcoyanas de 1908 (Revista Festes Moros i Cristians Alcoi, 2008, pág. 102)

Anuncis
Aquesta entrada s'ha publicat en concerts, dossier, fotonoticia, general, premsa i etiquetada amb , , , , , , , , , , , , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s