Notes al programa: Concert d’Estiu de La Primitiva 2017

Els Cabrera, fill i pare (Foto. Arxiu Ignacio Trelis)

Pablo Martínez. Oferim unes breus notes al programa per a introduir al públic en què consistirà el Concert d’Estiu de La Primitiva dirigit per Eduard Terol i Botella a celebrar el dissabte 1 de juliol a les 19.45 h. a l’auditori ‘Amando Blanquer’ de la Zona Nord com a cloenda de curs.

PASDOBLES AL INICI DEL CONCERT

El concert arranca amb De la Terreta, de Camilo Pérez Monllor (Alcoi, 1877-Madrid, 1947), pasdoble que l’autor de L’Entrà dels Moros va dedicar al pintor alcoià Fernando Cabrera Cantó (1866-1937) i signat a San Fernando l’1 de juny de 1914. Aquesta petita joia constitueix un potpurrí de cançons populars infantils com La viudita se quiere casar, El verdugo Sancho Panza o A Madru, señores. La Primitiva recupera aquest pasdoble amb motiu del 150 aniversari del naixement i 80 aniversari de la mort del pintor Cabrera, autor de Mors in Vita i Al abismo, efemèrides que no ha estat del tot recordada, malgrat l’obstinació d’alguns sectors culturals.
En segon lloc, s’interpreta el pasdoble Nuria Yépez (2006) d‘Eduardo Terol Nadal (Alcoi, 1923), pare del nostre director i professor d’algunes generacions de músics de La Primitiva. El títol es refereix a la que va ser clarinetista de la nostra banda, la família de la qual continuen com a músics en actiu. Aquesta obra senzilla i alegre va ser estrenada al Concert de Diumenge de Rams a la seva edició de 2006.

ATZUKAT “KT”, ESTRENA ABSOLUTA D’ÀNGEL ESTEVE ESCRIVÀ

Un dels tants atractius amb què compta aquest concert és l’estrena d’aquesta sorprenent fantasia del nostre trompetista Àngel Esteve Escrivà (Alcoi, 1967). Si es sol definir a una fantasia com “una forma musical lliure que es distingeix pel seu caràcter improvisatori i imaginatiu, més que per una estructuració rígida dels temes”, s’entén que és la forma més idònia de catalogar aquesta obra. En paraules del seu autor, es tracta de “un vol entre estils musicals” en un títol que fa referència al seu barri l’Atzucac Sant Vicent Ferrer d’Alcoi, ja que l’obra està dedicada a la seva família i la gent del barri.

Gustav Holst

Dmitri Shostakovich

DOS DELS GRANS: GUSTAV HOLST I DMITRI SHOSTAKOVICH

És inevitable no pensar en The Planets quan parlem de l’anglès Gustav Holst (Cheltengham, 1874-Londres, 1934), cosa del que el seu autor sempre abominava ja que no la considerava la millor de les seves creacions. Aquesta suite composta entre 1914 i 1916 i presentada en 1918, es compon de set moviments corresponent a altres tants planetes, per suggeriment de la significació astrològica d’aquestos, segons ell mateix ha indicat. Així, Mart el descriu com el portador de la guerra o a Júpiter el portador de l’alegria. La banda interpreta dos dels moviments: Marte i Júpiter. Del primer, va ser el primer a compondre finalitzant a tan sols un mes d’iniciar-se la Primera Guerra Mundial, sent una obra de gran força que, sense anar més lluny, va ser utilitzada en el cinema per Bill Conti per a la banda sonora de Elegidos para la gloria (1983) de Philip Kaufman i font d’inspiració per a Hans Zimmer a la batalla inicial de Gladiator (2000) de Ridley Scott.

Jupiter és, possiblement el moviment del que menys satisfet estava Holst. En aquest, apareix un himne d’alè victorià, en el més pur estil british, que va ser utilitzat en les signatures dels armisticis de la Primera Guerra Mundial.

Del Regne Unit ens anem a Rússia gràcies a la figura de Dmitri Shostakovich (Sant Petersburg, 1906 – Moscou, 1975). S’interpreten dues peces del mestre rus: Vals nº2, normalment atribuïda al llarg dels anys, a la seva segona Jazz Suite de 1938. Els materials d’aquesta obra es van perdre durant la Segona Guerra Mundial i no va aparèixer una versió per a piano fins a 1999, any en què es va realitzar una transcripció per a orquestra i estrenada per la BBC Symphony Orchestra sota direcció d’Andrew Davis, on el públic aficionat va poder reconèixer que aquest famós vals no apareixia en l’obra.

Fotograma de “Eyes wide shut” de Kubrick amb Tom Cruise i Nicole Kidman

Aquest vals que interpreta la banda va ser donat a conèixer al gran públic gràcies a l’última pel·lícula de Stanley Kubrick, Eyes Wide Shut (1999), i concretament pertany a un grup de peces entre bandes sonores, polques i altres petites composicions i que el mateix Shostakovich va reunir sota el títol  Suite for Variety Orchestra a meitats dels 50. Abans de Kubrick, la va utilitzar el cineasta Mikhaïl Kalatozov a Pérvyi eshelón (El primer escalón)(1956).

Finalment, parlem de la segona obra de Shostakovich en programa: el final de la seva Cinquena Simfonia. El seu opus 47 va ser compost entre els mesos d’abril i juliol de 1937 per a la celebració del vintè aniversari de la revolució d’octubre. Es va estrenar a Leningrad el 21 de novembre de 1937, interpretada per l’Orquestra Filharmònica de Leningrad dirigida per Yevgeny Mravinsky, aconseguint un enorme èxit. Al gener de 1938 l’obra era presentada a Moscou i després a Nova York i París, sempre amb un extraordinari èxit. Aviat es va convertir en una de les seves obres més populars, amb la qual finalitzarà el nostre concert.

WEBGRAFIA CONSULTADA:

www.wikipedia.org

www.historiadelasinfonia.es

www.contraplano71.es

www.anchaesmicasa.wordpress.com

 

Anuncis
Aquesta entrada s'ha publicat en concerts, general, premsa i etiquetada amb , , , , , , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

One Response to Notes al programa: Concert d’Estiu de La Primitiva 2017

  1. Retroenllaç: Concert d’Estiu de La Primitiva el dissabte 1 de Juliol | CIM Apolo - Noticies / News / Noticias

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s