“Música per als versos, versos per a la música”: les obres

Joan Valls i Jordà (Foto: Paco Grau)

Joan Valls i Jordà (Foto: Paco Grau)

El diumenge 12 de febrer a les 19 h. al Teatre Calderón es celebra un nou espectacle multidisciplinar de la Corporació Musical Primitiva sota l’epígraf Música per als versos, versos per a la música dirigit per Eduard Terol i Botella, amb música, muntatge audiovisual, i sobretot, poesia de la mà de Joan Valls i Jordà, recordat en el centenari del seu naixement.

Pablo Martínez. Aquesta nova proposta de La Primitiva dedicada a l’escriptor i poeta Joan Valls i Jordà, Música per als versos, versos per a la música en el centenari del seu naixement, compta amb direcció musical d’Eduard Terol i Botella i l’excepcional participació dels recitadors Pepa Botella de Castañer i Juan Javier Gisbert Cortés que ens aniran recitant poemes com la Lauda a Gonzalo Barrachina o fragments d’algunes de les seves obres més conegudes com La cançó de Mariola i Cent serafins.

Homenatge a Gonzalo Blanes en 1944. Joan Valls apareix assenyalat amb una fletxa roja i Blanes amb els ulls tancats al centre de la foto (Fototeca Arxiu Municipal d'Alcoi)

Homenatge a Gonzalo Blanes en 1944. Joan Valls apareix assenyalat amb una fletxa roja i Blanes amb els ulls tancats al centre-esquerra de la foto (Fototeca Arxiu Municipal d’Alcoi)

Sens dubte, un homenatge i record per a Valls, però també un altre per un dels seus grans amics, el compositor i metge Gonzalo Blanes Colomer (Alcoi, 1882-1963), del qual la banda ofereix tres dels seus treballs. La marxa àrab Moro de Granada, estrenada per la Música Nova a les Festes de Sant Jordi de 1942 i posteriorment interpretada en concert per la mateixa banda en els Concerts d’Exaltació Festera de 1944 i 1945 que, en aquells dies es celebraven a la Sala de Festes Pasapoga. Aquesta obra està basada en els fets històrics de la rendició del Regne de Granada per part de l’últim Emir de Granada, Boabdil ‘El Desdichado’ a càrrec de les tropes cristianes en 1492 i la seva posterior retirada a la Alpujarra, constituint l’últim episodi de la Reconquesta Espanyola.

El mateix tema sobrevola en el poema simfònic La Despedida de Abu-Abdalà, signada en setembre de 1949 i estrenada per La Primitiva amb direcció de Fernando de Mora Carbonell un 24 de desembre de 1950. Música malenconiosa i descriptiva dedicada al seu amic poeta tal com es llegeix en la partitura original conservada al Fons Joan Valls de l’Arxiu Municipal d’Alcoi: “Al excelente amigo Joan Valls, espíritu inquieto e inquisitivo en el océano de la literatura hispana”. La resposta a aquesta dedicatòria donaria lloc a un nou treball poètic de Valls dividit en tres seccions: La última kasida, Después del asedio i Evocación.

Eliseo Martí Candela en 1907

Eliseo Martí Candela en 1907

La madrugada, composta en 1909, és el primer temps de la seva suite Escenas Rústicas, completada amb Feliz encuentro, Fiesta en la montaña i En el prado. Lírica i descriptiva, és un dels millors exemples de la seva música impressionista, deutora del millor Debussy amb una clara definició d’un lent alba. Dedicada al quartet Oesile (Eliseo l’inrevés), petita orquestra de pols i pua, formada per Eliseo Martí Candela (autor de En el oasis), el seu pare, la seva germana i un amic.

Un altre dels grans amics de Valls va ser el mestre Amando Blanquer Ponsoda (Alcoi, 1935-València, 2005), els quals van llegar la seva poesia i música conjunta en obres com la Cantata de Nadal (1976-1977) o Tres cançons sentimentals (1967). Una d’aquestes col·laboracions d’aquests “cavallers del miracle” apareix al programa amb el solemne Prec a Sant Jordi, el punt final a la celebrada Missa a Sant Jordi de 1982, amb una transcripció per a banda del propi Eduard Terol i Botella i amb la participació de la Coral Polifònica Alcoiana, Cantores de Alcoy i Cor Veus Blanques d’Alcoi.

De les amistats del poeta passem a un dels seus músics més admirats, Gonzalo Barrachina Sellés (Alcoi, 1869-1916) del qual el va portar a escriure una semblança biogràfica en 1951, sent més un exercici narratiu en prosa de la seva figura que un rigorós treball d’investigació, finalitzant aquest amb vuit “elegías al recuerdo de su muerte”. L’obra que interpreta La Primitiva sigui probablement la més coneguda de les seves composicions, Ecos Levantinos, composta de quatre moviments: En la romería, Cuento de niños, En la trilla i Danza característica.

Heinrich Heine

Heinrich Heine

Dels temes més nostres i estimats passem als més universals. De Valls passem a un altre poeta insigne, Heinrich Heine (Düsseldorf, 1797-París, 1856), considerat l’últim poeta romàntic alemany i autor del poema sobre la llegenda de Tanhäusser, que ha estat traduït al valencià per a aquest concert per l’escriptor Francesc Pou. Tanhäusser (Salzburg, 1205-Palestina, 1270) va néixer en el si d’una família de cavallers de la regió de Salzburg. Es creu que va participar en les Croades de 1228 i va freqüentar les corts del duc d’Àustria Frederic II i del duc de Baviera Otón II. Perd tots els seus béns a la mort de Federico el Batallador portant una vida de poeta errant de cort en cort a Alemanya, i, possiblement, també per Itàlia, component poesies líriques i cançons. Apart del poema d’Heine, la seva llegenda va inspirar a Richard Wagner la seva famosa òpera Tanhäusser, estrenada a Dresde el 1845. L’obertura serà interpretada en una transcripció per a banda de Camilo Pérez Monllor.
Música per als versos, versos per a la música constitueix un recital poètic-musical que serveix per introduir-nos al món literari del nostre poeta més proper Joan Valls i Jordà en el centenari del seu naixement i que constitueix un dels primers actes organitzats pel Ajuntament d’Alcoi dins del seu cicle commemoratiu 2017 Any Joan VallsPreu de les entrades: 6 i 8 euros -públic general-. A la venda en taquilla i a través d’Internet a http://www.instanticket.es.

BIBLIOGRAFIA CONSULTADA:

FERRANDO MORALES, Àngel Lluís: “Joan Valls: Papers de música i de músics –sense pentagrames- inèdits i semiinèdits” (Revista Ítaca, núm.6, Universitat d’Alacant, 2016)

VALLS SATORRES, José María: “La Nova desde 1842. Historia de una banda de música alcoyana” (Such Serra. Editat per la Excma. Diputació Provincial d’Alacant, 2010).

FERRANDO MORALES, Jaume Jordi: “Kapriculino, mazurca para un profesor de esperanto” (en línia) http://www.tipografialamoderna.com/la_memoria/kapriculino-mazurka-para-un-profesor-de-esperanto/ (consulta: gener 2017).

VALOR CALATAYUD, Ernesto: “Diccionario alcoyano de música y músicos” (Llorens Libros, 1988)

MIRÓ, Adrián: “Joan Valls, vida y obra de un poeta” (CAM, 1989)

MIRÓ, Adrián: “Amando Blanquer, en su vida y en su música” (CAM, 1984)

 

 

Anuncis
Aquesta entrada s'ha publicat en concerts, fotonoticia, general, premsa i etiquetada amb , , , , , , , , , , , , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s