Tot sobre el LXXVII Concert de Diumenge de Rams

Oferim tota la informació sobre les obres a interpretar en el concert dirigit per Àngel Lluís Ferrando al Teatre Calderón el diumenge 20 a les 11.45 h.

Pablo Martínez. Després dels èxits de De la Vella al cant amb Tania Bou i Javier Pérez i la nova experiència de l’Ovidi Simfònic a l’Auditori de Barcelona, arriba la cita ineludible de La Primitiva amb la música festera en la festivitat del Diumenge de Rams que, per els capricis del calendari, aquest any ha caigut un dia després del dia de Sant Josep, i amb el qual conclou el cicle de Concerts d’ Exaltació de Música Festera. Celebrant-se des de 1940, aquest any celebra la seva LXXVII edició sota la direcció d’Àngel Lluís Ferrando amb un total de dotze obres, dividides en tres pasdobles, sis marxes mores, dues cristianes i una marxa de processó. Desgranem el contingut de les obres en cinc grups:

Ferran campos Valdés (Biar, 1990), autor de "Porta de l'Aljorf"

Ferran Campos Valdés (Biar, 1990), autor de “Porta de l’Aljorf”

1. LES ESTRENES. Nou estrena d’una obra de Jordi Monllor Oltra després d’Andante i Scherzino el passat 27 de desembre de 2015. En aquesta ocasió es tracta d’una marxa cristiana Ariana, una obra brillant amb un primer tema que és una melodia gregoriana utilitzada pel 17 de setembre, dia de Santa Ariana, extreta del Liber Usualis de l’església catòlica romana. La peça, datada el 2013, conté un sol de bombardí, ja que està dedicada a un amic personal del autor, Nityananda Torrellardona Landaluze, bombardiniste de Xaló.

Tal com ens explica Juan Javier Gisbert Cortés al seu article El Xicotet, una marxa solemne de José Albero Francés, la gènesi d’aquesta marxa solemne va tenir lloc en un programa de ràdio, fruit d’una conversa telefònica entre el mateix Gisbert Cortés, el compositor José Maria Valls i l’oboista Juan Luis Guitart amb el director i compositor José Albero Francés, veterà creador de Llanero i President. La marxa El Xicotet és la segona estrena del concert i està dedicada a l’Associació de Sant Jordi pel seu 175º Aniversari com versa la portada de l’obra.

José María Valls en la estrena de La casa de las chirimías", el passat 5 d'octubre de 2014

José María Valls en l’estrena de “La casa de las chirimías”, el passat 5 d’octubre de 2014

2. LES COMARQUES. La música dels nostres pobles veïns també està present com és la del contestà Francisco Valor Llorens que apareix per partida doble. El pasdoble Al cel (2013), dedicat a Octavio Sancho García de la filà Aragonesos, mort el 2010, serà la primera de les seves obres. Posteriorment, s’interpreta Antebellum (2011), marxa cristiana estrenada per l’Agrupació Musical d’Ontinyent, que va rebre el Premi Euterpe a la creació musical de la FSMCV.
De Biar, ens arriba el pasdoble de Ferran Camps Valdés Porta de l’Aljorf (2015) en referència a una de les portes de les muralles d’Albaida. Població aquesta on el pasdoble va guanyar el primer premi del Concurs de Composició de Pasdobles Fernando Tormo Ibáñez.

3. ELS HOMENATGES. La Primitiva es suma als reconeixements rebuts en els últims mesos a dos mestres com Francisco Esteve Pastor i José María Valls Satorres. Recents encara els actes d’homenatge al murer Esteve Pastor pel centenari del seu naixement i els 25 anys de la seva mort, la banda recupera Juanjo (1982) dedicada al seu nebot Juanjo Rico Esteve, marxa mora de ressonàncies “mambístiques”, clara influència dels seus temps en les orquestrines de ball, com ens explica el documental La Caixa negra de Xavi Cortés i José Carlos Díaz dedicat a la seva figura. Apunt cinèfil: la marxa apareix en una escena de la comèdia coral de Berlanga, Moros y cristianos (1987).

Esteve Pastor, autor de "Juanjo" amb la seua dona Lia Delby

Esteve Pastor, autor de “Juanjo” amb la seua dona Lia Delby, cantant

Estrenada el 2014, el títol La casa de las chirimías fa referència a l’edifici granadí construït al segle XVII amb un mirador en què els músics, preferentment xeremies, amenitzaven les passejades dels transeünts que circulaven pel Passeig dels Tristes de Granada. El seu autor, José María Valls Satorres, va complir uns setanta esplèndids anys l’any passat, i per això va ser homenatjat per la Societat Musical Nova i l’Orquestra Simfònica Alcoiana. La seva marxa mora va ser el seu tribut a Uzúl el-msélmin de Pérez Monllor pel centenari de la seva composició i constitueix una de les seves obres més redones i poderoses. Amb ella, es suma La Primitiva a la celebració de l’aniversari del seu autor.

Portada original de "El Mexuar" d'Evaristo Pérez

Portada original de “El Mexuar” d’Evaristo Pérez

4. ELS CLÀSSICS. No podien faltar els grans noms de la música alcoiana com els germans Pérez Monllor. De Camilo s’interpreta L’entrà de la kàbila “Ben kurda“, signada a Cartagena en 1919, és una marxa àrab que tal com ens indica Jaume Jordi Ferrando en les notes al programa, “te reminiscències nord-africans, fruit de l’estada de l’autor per aquelles terres en temps del Protectorat espanyol al Marroc. “. Del seu germà, Evaristo ens torna a arribar El Mexuar, marxa oriental de 1924 que, juntament amb Genna Al Ariff, forma un inconfés díptic d’aire alhambrista. Està escrita expressament per a la banda Nova de l’Iris i “inspirada en esa incomparable maravilla de arte llamada La Alhambra” i dedicada a Antonio Úbeda Mondéjar, membre de la filà Miqueros als anys 20 del segle passat.
Del pare de tots dos, Camilo Pérez Laporta, del qual l’any que ve es complirà el centenari de la seva mort, s’interpreta La Canción del Harem (1907), marxa mora estrenada per La Primitiva d’Albaida en l’Entrada de Moros acompanyant a la filà Cordó que aquell any ostentava la capitania. És la segona marxa mora que composà el mestre, després de Benixerraix (1904). Tot això amb permís d’A-Ben-Amet.
De l’últim de la família, el seu nebot Julio Laporta Hellín, arriba el jocós El desgavellat (1927) kake-paso dedicat a la filà Abencerrajes i conegut per ser interpretat per guitarres de canya que l’autor anomena carrises.

5. L’ÚNIC. Deixem per al final l’incomparable Amando Blanquer, del qual, de la seva obra festera, La Primitiva interpreta enguany Elda (1985), que va ser un encàrrec del Certamen de Música Festera de la localitat del Vinalopó per ser interpretada com a obra obligada a l’any següent .

 

Agraïments a les persones que m’han ajudat i orientat a preparar aquest article: Jordi Monllor Oltra, Juan Javier Gisbert Cortés, José María Valls Satorres, Jaume Jordi Ferrando i Àngel Lluís Ferrando.

Anuncis
Aquesta entrada s'ha publicat en concerts, general, premsa i etiquetada amb , , , , , , , , , , , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s