Concert de Santa Cecília 2015: obres i autors

Unes notes introductòries del que serà la primera part del concert de Santa Cecília a càrrec de La Primitiva dirigida per Àngel Lluís Ferrando amb la participació del solista Hiroshi Fujii

 Aaron Copland i Leonard Bernstein, dos dels protagonistes del concert de La Primitiva

Aaron Copland i Leonard Bernstein, dos dels protagonistes del concert de La Primitiva

 LEONARD BERNSTEIN (Lawrence, 1918-Nova York, 1990) és un compositor, director i pianista nord-americà. Educat a la universitat de Harvard, on estudia piano i composició, així com en el Curtis Institute de Filadèlfia. Debuta com a director a la Filharmònica de Nova York en 1943, sent titular d’ella des de 1958. Ofereix més de mil concerts per tot el món amb les seves interpretacions de Bruckner i Mahler. Les seves composicions amb clares influències de Strauss, Stravinsky i Copland tenen gran varietat de formes: des de les tres simfonies fins als musicals On the town (1944), Wonderful town (1953) i West Side Story (1957), passant per l’opereta Candide (1953), l’òpera Trouble in Tahiti (1952) o els ballets Fancy free (1944) i The Dybbuck Variations (1974). Per la seva dedicació a la música, rep el premi Grammy en 1985.

Slava! A Political Overture for Orchestra és una composició orquestral composada per als concerts inaugurals de la primera temporada com a director del violoncel.lista rus Mstislav Rostropovich (1927-2007) amb l’Orquestra Simfònica Nacional a Washington en 1977 i es va estrenar l’11 d’octubre d’aquell any sota direcció del mateix Rostropovich. El títol fa al.lusió a “Glòria” en rus, utilitzada per Mussorgsky en l’ópera Boris Godunov en el moment de la coronació; per altra banda, Slava és un sobrenom utilitzat per a  noms com Miroslav, Vladyslav i Vyacheslav, sent el portador més conegut d’aquest nom el propi Rostropovich, per a amics o familiars.

Robert Mitchum en "The red pony" (1948) de Milestone, amb música de Copland

Robert Mitchum en “The red pony” (1949) de Milestone, amb música de Copland

AARON COPLAND (Brooklyn, Nova York, 1900-Peekskill, Nova York, 1990), també d’origen nord-americà, comença els seus estudis a Nova York i després a París. Les seves primeres obres estan influïdes pels impressionistes francesos i per Stravinsky encara que comença a desenvolupar un estil propi. A la dècada dels 20, comença a experimentar amb el jazz amb un estil auster i dissonant. En els anys 40, amb obres com Billy the Kid (1942) i Portrait of Lincoln (1942) canvia a una forma més melòdica i lírica basa en música folklòrica del seu país, i escriu algunes bandes sonores per al cinema com La heredera (1949) de William Wyler (per la que guanya un Òscar) o The red pony de Lewis Milestone, del mateix any. Guanya el Pulitzer per Appalachian Spring en 1945. En els anys 50, torna a la seva austeritat original amb Fantasia per a piano (1957), i utilitza el mètode dodecafònic de composició en Connotations (1962). El 1985, amb motiu seu 85è aniversari s’estrena Proclamation (1982), obra per a piano orquestrada per Phillip Ramey.

An Outdoor Overture va tenir la seva gènesi per les presions d’Alexander Richter, el director de música a l’Escola Superior de Música i Art (ara LaGuardia High School secundària) a la ciutat de Nova York. Richter estava buscant música que atraguera la joventut americana i Copland, fascinat per la proposta, va interrompre la composició de Billy the Kid i va respondre amb aquest triomf brillant i optimista en versions per a orquestra i banda, característic del gènere “Americana” compost de la música folklórica, popular i tradicional d’aquell pais. Richter la va definir com una alenada d’aire fresc o una “simfonia a l’aire lliure” a la que fa referència el títol. Es va estrenar al desembre de 1938.

Ferrer Ferran, compositor de "Aljama" per a dolçaina

Ferrer Ferran, compositor de “Aljama” per a dolçaina

FERRER FERRAN (València, 1966), és llicenciat en Direcció d’Orquestra de Vents i Composició per “The Royal Schools of Music” a Londres; catedràtic de Composició al Conservatori Superior de Música de Castelló i professor numerari al Conservatori Professional de Música de València en l’especialitat de Composició, Acompanyament i Orquestra; director titular de la Banda Primitiva de Paiporta i de l’Orquestra de Vents Allegro” a Espanya. També és Director Artístic de la Banda Simfònica Provincial de Ciutat Real i professor principal en el Corso Biennale in Direzione di Banda” a Aosta (Itàlia), activitat que comparteix amb la de concertista i director d’Allegro Centre Musical. És membre de la WASBE. El seu catàleg, especialment música escrita per a formacions de vents, tant cambrística com simfònica, tota ella ha estat estrenada i interpretada en auditoris reconeguts dels cinc continents.

Algunes de les seues composicions: Tormenta del desierto (2000); El bosque mágico (2002), per a oboè i orquestra; La passió de Crist (2011); El ingenioso hidalgo (2005), tres episodis sinfònics per a banda o El misteri del foc (2007).

Aljama és una veu àrab que significa poble de morosd’on deriva el nom del poble d’Algemesí, assentat a la vora del riu Xúquer (Sucro). És una obra descriptiva que consta de dos moviments: La Batalla del Sucro i Dansa dels Conqueridors. En el primer narra la batalla del Xúquer (Sucro) en els temps de la dominació romana entre les tropes de Pompeyo i Sartorio, amb la retirada dels homes del primer en una victòria molt indecisa. En el segon moviment, narra les danses que s’interpreten en els campaments de les tropes de Jaume I en el viatge al Xúquer després de la seva victòria davant els moros d’Almenara. Obra composta per a dolçaina va ser Segon Premi de Composició per a dolçaina i banda “Ciutat d’Algemesí” l’any 1999.

És Titol.lat Superior en Harmonia, Contrapunt, Fuga, Composició i Instrumentació, Direcció de Cors, i Direcció d’Orquestra. També es titol.lat en Piano, Viola, Clarinet, Llenguatge Musical, Transposició i Acompanyament. – See more at: http://www.musicafestera.com/autors/mullor-grau-rafael#sthash.aje8kkyh.dpuf
És Titol.lat Superior en Harmonia, Contrapunt, Fuga, Composició i Instrumentació, Direcció de Cors, i Direcció d’Orquestra. També es titol.lat en Piano, Viola, Clarinet, Llenguatge Musical, Transposició i Acompanyament. – See more at: http://www.musicafestera.com/autors/mullor-grau-rafael#sthash.aje8kkyh.dpuf
És Titol.lat Superior en Harmonia, Contrapunt, Fuga, Composició i Instrumentació, Direcció de Cors, i Direcció d’Orquestra. També es titol.lat en Piano, Viola, Clarinet, Llenguatge Musical, Transposició i Acompanyament. – See more at: http://www.musicafestera.com/autors/mullor-grau-rafael#sthash.aje8kkyh.dpuf
Anuncis
Aquesta entrada s'ha publicat en concerts i etiquetada amb , , , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s